تبلیغات
هیئت بیت العباس(علیه السلام)جوادیه،تهران

هیئت بیت العباس(علیه السلام)جوادیه،تهران
غم حسین(علیه السلام) عین عبادت است
قالب وبلاگ
نویسندگان
صفحات جانبی

تخلف از لشكر اسامه

پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله چند روز پیش از وفات، جوان لایقی را به نام اُسامه[1] مأمور فتح اراضی بلقا و دار روم در فلسطین كرد و دستور داد افرادی چون ابوبكر، عمر، سعد بن ابی وقاص و... در سپاه او حاضر شوند.

بعضی از صحابه از این كه فرمانده آنان جوانی است كه هنوز بیست سال ندارد ، گله‌مند بوده و حرف‌هایی زدند. وقتی خبر نارضایتی آنها به پیامبر صلی الله علیه و آله رسید، حضرت بسیار خشمگین شد و فرمود:لعنت خدا بر آن كس كه از لشكر اسامه تخلف ورزد.[2]

و مكرر امر می‌فرمود كه همه باید در لشكر اسامه حاضر شوند و به اسامه دستور داد لشكرش را به سرعت از مدینه بیرون ببرد. وی نیز با مجاهدین از مدینه بیرون رفت و در حومه شهر در محل جرف اردو زد.

از طرفی چون بیماری رسول خدا شدت گرفت و احتمال وفات او می‌رفت، ابوبكر و عمر و بعضی دیگر بدون اجازه فرمانده خویش از اردوگاه خارج شده و به مدینه بازگشتند و با این عمل از دستوررسول خدا صلی الله علیه و آله سرپیچی كردند.

در این بین آنچه به نظر می‌رسد چنان كه گفته‌اند این است كه: پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله از آن‌جا كه وفات خود را نزدیك می‌دید و می‌خواست مدینه را از معارضان و طمع‌كاران پاك و زمینه استقرار حكومت جانشین خود علی علیه‌السلام را آماده كند، سران صحابه را به فرماندهی اسامه جوان راهی شام كرد؛ لذا در حركت لشكر اسامه تأكید بسیار می‌نمود و بر متخلفین لعنت می‌فرستاد.

ابوبكر و عمر و بعضی دیگر كه این معنی را درك كرده بودند، با این كه رسول خدا متخلفین را لعنت كرده بود، ولی با این حال لشكر اسامه را بدون كسب اجازه از فرمانده خویش و به دلخواه ترك كرده، به مدینه بازگشتند و با یك توطئه حساب شده، حضرت علی علیه‌السلام را از حقش محروم ساختند.

در تاریخ نقل است وقتی ابوبكر خبر امارت خویش را به اطلاع اسامه رساند، اسامه گفت:من و لشكری كه با منند تو را ولی نكرده‌ایم؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا بر شما امیر كرد و عزل نكرد تا از دنیا رفت و تو و عمر بی اجازه من برگشتید و امری بر رسول خدا صلی الله علیه و آله مخفی نبود، مرا و شما را می‌شناخت، با این حال مرا بر شما امیر كرد و شما را بر من امیر نكرد.[3]

سپس به مدینه برگشت و بر در مسجد ایستاد و فریاد زد كه عجب دارم از مردی كه رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا بر او امیر كرد، ولی او مرا عزل كرده و ادعای امارت و امیری بر من دارد!

شگفت آن كه آورده‌اند: ابوبكر و عمر با این كه اسامه را عزل كردند ولی تا آخر عمر اسامه را با عنوان امیر خطاب می‌كردند!![4]



سه نتیجه

 

این جریان از سه جهت بر بطلان ادعای خلافت ابوبكر و عمر دلالت دارد:الف ـ پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله اسامه را كه حدود 18 سال از عمرش می‌گذشت بر آنان امیر كرد و هیچ‌گاه عزل نكرد و این نشان دهنده بی‌لیاقتی آنان است، همچنان كه هیچ‌گاه هیچ مهمی را به ابوبكر و عمر وانگذاشت، مگر آن‌كه آنان نتوانستند وظایف خویش را به درستی انجام دهند؛ چنان كه درجنگ خیبر ابتدا آن دو پرچم را به دست گرفتند، ولی هر دو پا به فرار گذاشتند. ابن ابی الحدید در این‌باره می‌گوید:

و ما أنس لا أنس الّلذین تقدّما                و فرّهما و الفرُّ قد علما حوب


-الف
آنچه را فراموش كنم، فراموش نمی‌كنم كه آن دو (ابوبكر و عمر) در جنگ تقدم جستند و از جهاد فرار كردند و حال آن كه می‌دانستند فرار از جهاد از گناهان بزرگ است.[5]

ب- ابوبكر و عمر از لشكر اسامه تخلف كردند در حالی كه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:لعن الله من تخلّف عن جیش اسامة؛

خدا لعنت كند كسی را كه از لشكر اسامه تخلف كند.

ج- آنان امر و حكم رسول خدا صلی الله علیه و آله را اطاعت نكرده و روی برگرداندند و خداوند می‌فرماید:و یقولون آمنّا بالله و بالرسول و أطعنا ثمّ یتولّی فریق منهم من بعد ذلك و ما اولئك بالمؤمنین[6]؛

می‌گویند: به خدا و پیامبر ایمان داریم و اطاعت می‌كنیم ولی بعد از این ادعا، گروهی از آنان روی‌‌گردان می‌شوند؛ آنها (در حقیقت) مؤمن نیستند.

 

[1] اسامة بن زید بن حادثه.

[2] الملل و النحل، ج 1، ص 23.

[3]الصراط المستقیم،ج2،ص297، المكتبة المرتضویه؛المراجعات،ص 114،دارالنعمان.

[4] شرح ابن ابی الحدید، ج 2، ط مصر؛ المراجعات، ص 115.

[5] ر.ك: ضمیمه شماره 1، ذیل حدیث رایت.

[6] نور، 47.

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


روایات/احادیث/معجزات/مداحی/سخنرانی
/تصاویر/اشعار اهل بیت علیهم السلام

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
آخرین مطالب

هیئت بیت العباس(علیه السلام)جوادیه،تهران

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

در زندگی هر یك از ما گاهی بر سر دو راهی قرار می گیریم و بعد از مشورت با دیگرانم و زدن تمامی درها اگر نتوانستیم راه خودمان را انتخاب كنیم به استخاره روی می اوریم و از خداوند طلب خیر میكنیم .

ابتدا نیت نمایید سپس روی استخاره بگیر کلیک فرمایید
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ العَن صَنَمَی قُرَیشٍ وَ جِبتَیها وَ طاغُوتَیها وَ إِفکَیها وَ إِبنَتَیهِما اللَّذینَ خالَفا أمرَک وَ أنکَرا وَحیَک وَ جَحَدا إِنعامَک وَ عَصَیا َرسُولَک وَ قَلَّبا دینَک وَ حَرَّفا کِتابَک وَ أحبا أعداءَک وَ جَحَدا آلاءَک وَ عَطَّلا أحکامَک وَ أبطَلا فَرائِضَک وَ ألحَدا فِی آیاتِک وَ عادَیا أولیاءَک وَ والَیا أعداءَک وَ خَرَّبا بِلادَک وَ أفسَدا عِبادَک اللّهُمَّ العَنهُما وَ أتباعَهُما وَ أولیاءَهُما وَ أشیاعَهُما وَ مُحِبّیهِما فَقَد أخرَبا بَیتَ النُّبُوَّة وَ رَدَما بابَه وَ نَقَضا سَقفَهُ وَ ألحَقا سَماءَهُ بِأرضِهِ وَ عالیَهُ بِسافِلِه وِ ظاهِرَهُ بِباطِنِه وَ استَأصَلا أهلَه وَ أبادا أنصارَه وَ قَتَلا أطفالَه وَ أخلَیا مِنبَرَه مِن وَصیِّه وَ وارِثِ عِلمِه وَ جَحَدا إمامَتَهُ وَ أشرَکا بِرَبِّهِما فَعَظِّم ذَنبَهُما وَ خَلِّدهُما فی سَقَرٍ وَ ما أدراکَ ما سَقَر لا تُبقی وَ لا تَذَر َاللّهُمَّ العَنهُم بِعَدَدِ کُلِّ مُنکَرٍأتَوهُ وَ حَقّ ٍاَخفَوهُ وَ مِنبَرٍ عََلوهُ وَ مُؤمِنٍ أرجَوهُ وَ مُنافِقٍ وَلَّوهُ وَ وَلیّ ٍآذُوهِ وَطَریدٍ آوَوهُ وَ صادِقٍ طَرَدوهُ وَ کافِرٍ نَصَرُوهُ وَ إِمامٍ َقهَرُوهُ وَ فَرضٍ غَیَّرُوهُ وَ أثَرٍ أنکَرُوهُ وَ شَرٍّ آثَرُوهُ وَ دَمٍ أراقُوهُ وَ خَیرٍ بَدَّلُوهُ وَ ُکفرٍ نَصَبُوهُ وَ إرثٍ غَصَبُوهُ وَ فَیءٍ اقتَطَعُوهُ وَ سُحتٍ اَکَلُوهُ وَ خُمسٍ استَحَلُّوهُ وَ باطِلٍ أسَّسُوهُ وَ جَورٍ بَسَطُوهُ وَ نِفاقٍ أسرَوُهُ وَ غَدرٍ أضمَرُوهُ وَ ظلمٍ نَشَرُوهُ وَ وَعدٍ أخلَفُوهُ وَ أمانٍ خانُوهُ وَ عَهدٍ نَقَضُوهُ وَ حَلالٍ حَرَّمُوهُ وَ حَرامٍ أحَلُّوهُ وَ بَطنٍ فَتَقُوهُ وَ جَنینٍ أسقَطُوهُ وَ ضِلعٍ دَقُّوهُ وَ صَکٍّ مَزَّقُوهُ وَ شَملٍ بَدَّدُوهُ وَ عَزیزٍ أذَلُّوهُ وَ ذَلیلٍ أعَزُّوهُ وَ حَقٍّ مَنَعُوهُ وَ کِذبٍ دَلَّسُوهُ وَ حُکمٍ قَلَّبَوه ‎ للّهُمَّ العَنهُم بِکُلِّ آیَةٍ حَرَّفُوها وَ فَریضَةٍ تَرَکُوها وَ سُنَةٍ غَیَّرُوها وَ رُسُومٍ مَنَعُوها وَ أحکامٍ عَطَّلُوها وَ بَیعَةٍ نَکَسوها وَ دَعوى أبطَلُوها وَ بَیِّنَةٍأنکَرُوها وَ حیلَةٍ أحدَثُوها وَ خیانَةٍ أورَدُوها وَ عَقَبَةٍ اِرتَقُوها وَ دِبابٍ دَحرَجُوها وَ أزیافٍ لَزَمُوها وَ شَهاداتٍ کَتَمُوها وَ وَصیَّةٍ ضَیَّعُوها. ‎ اللّهُمَّ العَنهُما فی مَکنُونِ السِّر وَ ظاهِرِ العَلانیَةِ لَعناً کَثیراً أبَداً دائِمَاً دائِباً َسرمَداً لا انقِطاعَ لِأمَدِه وَ لا نَفادَ لِعَدَدِه لَعناً یَغدُو أوَّلُهُ وَ لا یَرُوحَ آخِرُهُ لَهُم وَ لِأعوانِهِم وَ أنصارِهِم وَ مُحِبّیهِم وَ مُوالیهِم وَ المُسَلِّمینَ لَهُم وَ المائِلینَ إلَیهِم وَ الناهِضینَ بِاحتِجاجِهِم وَ المُقتَدینَ بِکَلامِهِم وَ المُصَدِّقینَ بِأحکامِهِم. پس چهار مرتبه بگو : اللّهُمَّ عَذِّبهُم عَذاباً یَستَغیثُ مِنهُ أهلُ النّار آمینَ رَبَّ العالَمین