تبلیغات
هیئت بیت العباس(علیه السلام)جوادیه،تهران

هیئت بیت العباس(علیه السلام)جوادیه،تهران
غم حسین(علیه السلام) عین عبادت است
قالب وبلاگ
نویسندگان
صفحات جانبی

اینهمه ناسزا گفتن و لعن و نفرین، چه سودی دارد؟

 

چرا باید دشمنان اسلام را لعن كرد؟ مگر نه اینكه این كار نوعی خشونت و بدبینی محسوب می‌شود و احساس تنفر بوجود می‌آورد؟ چرا باید در زیارت عاشورا صدمرتبه لعن بفرستیم و مسلمانان را نسبت به یكدیگر بدبین كنیم؟! بجای صد لعن، صد صلوات و سلام بفرستیم، مگر ثواب ندارد؟ مگر امروز زمانی نیست كه باید با همه مردم با خوشی و لبخند رفتار كرد؟ مگر ما مدعی صلح جهانی نیستیم؟ مگر اسلام دین محبت و رأفت نیست؟ اینهمه فحش و ناسزا گفتن به دشمنان چه سودی دارد؟

 

 پاسخ:

 

ضرورت وجود احساسات مثبت و منفی:

 

همان‌گونه كه سرشت انسان تنها از شناخت تشكیل نشده است، تنها از احساسات و عواطف مثبت هم ساخته نشده است. آدمیزاد موجودی است كه هم دارای احساس مثبت و هم احساس منفی است. همانگونه كه شادی در وجود ما هست، غم نیز  هست. هیچ انسانی نمی‌تواند بدون غم یا بدون شادی زندگی كند. در جای خودش باید خندید و در جای خود هم باید گریست. تعطیل كردن بخشی از وجودمان، به این معنی است كه از نعمت‌هایی كه خداوند در ما قرار داده، استفاده نكنیم.

 

خداوند در ما محبت را آفریده تا نسبت به كسانی كه به ما خدمت و نیكی می‌كنند، كسانی كه كمالی دارند ـ خواه جسمانی، یا فكری و روانی و یا عاطفی ـ ابراز علاقه و محبت كنیم. همانگونه كه فطرت انسان چنین است كه كسی را كه به او خدمت می‌كند، دوست می‌‌دارد، فطرتش نیز بر این است كه كسی را كه به او ضرر می‌رساند، دشمن بدارد. البته ضررهای مادی دنیوی برای مؤمن اهمیتی ندارد، چون اصل دنیا برای او ارزشی ندارد. اما دشمنی كه دین و سعادت ابدی را از انسان بگیرد، آیا قابل اغماض و چشم‌پوشی است؟

قرآن می‌فرماید: «ان الشیطان لكم عدو فاتخذوه عدوا؛

شیطان دشمن شماست، شما باید با او دشمنی كنید»[17].

 

باشیطان دیگرنمیشودلبخندزدوبا رأفت برخورد كرد؛ وگرنه انسان هم شیطان می‌شود؛ منتهاشیطان انس.اگربایدبااولیای خدادوستی كرد،بایدبادشمنان آنها هم دشمنی كرد.

 

«سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم»[18]. اگر دشمنی با دشمنان خدا نباشد، به تدریج و رفته رفته، رفتار انسان با آنها دوستانه می‌شود و در اثر معاشرت، رفتار آنها را می‌پذیرد و حرفهایشان را قبول می‌كند. قر‌آن می‌فرماید:

 

«و اذا رأیت الذین یخوضون فی آیاتنا فأعرض عنهم»[19] وقتی می‌بینی كسانی نسبت به دین بدگویی و اهانت می‌كنند، با زبان مسخره و استهزاء سخن می‌گویند،به آنهانزدیك نشو،وگرنه بایدبدانند كه عاقبت به آنها ملحق خواهند شد.

 

«ان الله جامع الكافرین و المنافقین فی جهنم جمیعا»[20]

كسی كه به استهزاء كنندگان محبت می‌ورزد، حرفهای آنان را گوش می‌دهد و روی خوش نشان می‌دهد، سرانجام سخن آنها در دلش تأثیر می‌گذارد و شك به وجود می‌آورد؛ و وقتی شك بوجود آمد، اظهار ایمان كردن نفاق است. در ظاهر می‌گوید مسلمانم، اما در باطن قبول ندارد. چنین كسانی بواسطه همنشینی با دشمنان خداوند، منافق می‌شوند و عاقبت اینها جهنم است.

 

ضرورت وجود سیستم دفاعی:

 

به عبارت دیگر دشمنی با دشمنان، یك سیستم دفاعی در مقابل ضررها و خطرها ایجاد می‌كند. بدن انسان‌ همانگونه كه عامل جاذبه دارد و مواد مفید را جذب می‌كند، یك سیستم دفاعی نیز دارد كه سموم و میكروبها را دفع می‌كند. اگر این سیستم ضعیف شد، میكروب‌ها رشد می‌كنند. رشد میكروبها به بیماری انسان منجر می‌شود و بیمار را ممكن است با مرگ روبرو كند. اگر بگوییم ورود میكروب به بدن ایرادی ندارد، به میكروب خوش آمد گفتیم و بگوییم مهمان ما هستید، آیا در این صورت بدن سالم می‌ماند؟باید این میكروب را از بین برد تا انسان بتواند به حیات خود ادامه دهد.

 

مهم آن است كه ماجای جذب ودفع رادرست بشناسیم. گاهی امور مشتبه می‌شود. كسی ازروی نادنی سخنی به اشتباه گفته وخطایی كرده و بعد پشیمان شده است، ویااگربرای او توضیح دهیم،از روی انصاف قبول خواهد كرد. نسبت به چنین كسی نباید دشمنی كرد.صرف اینكه كسی مرتكب گناهی باشد،نبایداوراازجامعه طردكرد،بلكه بایددرصدد اصلاح او برآییم. با او نباید دشمنی كرد، مگر اینكه تعمد داشته باشد و علنا گناه رادرجامعه رواج دهد.این خیانت وپلیدی است وبایدبا چنین شخصی دشمنی كرد.

 

درمورد دشمنان غدار، كینه‌توز و قسم خورده‌، خداوند می‌فرماید: «ولن ترضی عنك الیهود و لا النصاری حتی تتبع ملتهم»[21]. تا دست از انقلابتان برندارید، آمریكا از شما راضی نخواهد شد. آشتی با چنین كسانی یعنی چه؟ نهایت غضب و خشونت و تندی و عبوسی را باید در مورد اینها اعمال كرد. چون آنها جز مرگ ما و گرفتن دین ما راضی نیستند[22]. یكی از بزرگان می‌فرمودند: مشكل اساسی ما این است كه باور نمی‌كنیم دشمنان اسلام، واقعا دشمنان دین ما هستند؛ خیال می‌كنیم این نقشه‌هایی كه می‌كشند، فقط برای این است كه استفاده اقتصادی بكنند، و اگر نفت و منابع دیگر را به آنها دادیم، دیگر دست از سر دین ما می‌كشند؛ لیكن قر‌آن می‌فرماید «لایزالون»[23]، یعنی تا آنها شما را از دینتان بر نگردانند، دست بردار نیستند. به عنوان نمونه، آیا هیچ فكر كرده‌ایم كه برای حفظ جان سلمان رشدی مرتد چه مقدار هزینه كرده‌اند؟ در روز چند پوند صرف می‌كنند تا این مرتد منحرف، سالم بماند؟ اگر خواهان حفظ حقوق بشر هستند، چرا در گوشه دنیا كه هزاران نفر بی‌گناه در بوسنی، در فلسطین، در لبنان، در افغانستان و سایر اقصی نقاط دنیا از بین می‌روند، خم به ابرو نمی‌آورند؟ چه داعی دارند كه اینهمه پول برای جفظ جان یك نفر هزینه كنند؟ باید بدانیم كه چرا گاهی كتابهای شخصی چون كسروی منحرف را با بودجه بیت المال بارها و بارها تجدید چاپ می‌كنند؟ همچنین سایر كتابها و مجلاتی كه عموما ترجمه آثار غربی‌ها و تفكرات ناصحیح آنهاست. آری باید مقاومت و دشمنی درگفتاروعمل كرد،هوشیاری و بیداری بكاربست تاازتوطئه‌های دشمنان درامان باشیم.

این نكته نیز قابل ذكر است كه در بسیاری از روایات آمده است كه محبت و مودت نسبت به اهل بیت (علیهم السلام)، باید همراه با برائت جستن و بیزاری و دشمنی با مخالفان آنان باشد؛ تا لطف و محبت ما نسبت به خاندان امامت و ولایت (علیهم السلام) مورد قبول خداوند بوده و در نزد آنان ارزشمند باشد. از این روست كه در زیارت عاشورا، سلام و درود ما بر ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) با بیزاری و برائت جستن از دشمنان او همراه است.

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


روایات/احادیث/معجزات/مداحی/سخنرانی
/تصاویر/اشعار اهل بیت علیهم السلام

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
آخرین مطالب

هیئت بیت العباس(علیه السلام)جوادیه،تهران

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

در زندگی هر یك از ما گاهی بر سر دو راهی قرار می گیریم و بعد از مشورت با دیگرانم و زدن تمامی درها اگر نتوانستیم راه خودمان را انتخاب كنیم به استخاره روی می اوریم و از خداوند طلب خیر میكنیم .

ابتدا نیت نمایید سپس روی استخاره بگیر کلیک فرمایید
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ العَن صَنَمَی قُرَیشٍ وَ جِبتَیها وَ طاغُوتَیها وَ إِفکَیها وَ إِبنَتَیهِما اللَّذینَ خالَفا أمرَک وَ أنکَرا وَحیَک وَ جَحَدا إِنعامَک وَ عَصَیا َرسُولَک وَ قَلَّبا دینَک وَ حَرَّفا کِتابَک وَ أحبا أعداءَک وَ جَحَدا آلاءَک وَ عَطَّلا أحکامَک وَ أبطَلا فَرائِضَک وَ ألحَدا فِی آیاتِک وَ عادَیا أولیاءَک وَ والَیا أعداءَک وَ خَرَّبا بِلادَک وَ أفسَدا عِبادَک اللّهُمَّ العَنهُما وَ أتباعَهُما وَ أولیاءَهُما وَ أشیاعَهُما وَ مُحِبّیهِما فَقَد أخرَبا بَیتَ النُّبُوَّة وَ رَدَما بابَه وَ نَقَضا سَقفَهُ وَ ألحَقا سَماءَهُ بِأرضِهِ وَ عالیَهُ بِسافِلِه وِ ظاهِرَهُ بِباطِنِه وَ استَأصَلا أهلَه وَ أبادا أنصارَه وَ قَتَلا أطفالَه وَ أخلَیا مِنبَرَه مِن وَصیِّه وَ وارِثِ عِلمِه وَ جَحَدا إمامَتَهُ وَ أشرَکا بِرَبِّهِما فَعَظِّم ذَنبَهُما وَ خَلِّدهُما فی سَقَرٍ وَ ما أدراکَ ما سَقَر لا تُبقی وَ لا تَذَر َاللّهُمَّ العَنهُم بِعَدَدِ کُلِّ مُنکَرٍأتَوهُ وَ حَقّ ٍاَخفَوهُ وَ مِنبَرٍ عََلوهُ وَ مُؤمِنٍ أرجَوهُ وَ مُنافِقٍ وَلَّوهُ وَ وَلیّ ٍآذُوهِ وَطَریدٍ آوَوهُ وَ صادِقٍ طَرَدوهُ وَ کافِرٍ نَصَرُوهُ وَ إِمامٍ َقهَرُوهُ وَ فَرضٍ غَیَّرُوهُ وَ أثَرٍ أنکَرُوهُ وَ شَرٍّ آثَرُوهُ وَ دَمٍ أراقُوهُ وَ خَیرٍ بَدَّلُوهُ وَ ُکفرٍ نَصَبُوهُ وَ إرثٍ غَصَبُوهُ وَ فَیءٍ اقتَطَعُوهُ وَ سُحتٍ اَکَلُوهُ وَ خُمسٍ استَحَلُّوهُ وَ باطِلٍ أسَّسُوهُ وَ جَورٍ بَسَطُوهُ وَ نِفاقٍ أسرَوُهُ وَ غَدرٍ أضمَرُوهُ وَ ظلمٍ نَشَرُوهُ وَ وَعدٍ أخلَفُوهُ وَ أمانٍ خانُوهُ وَ عَهدٍ نَقَضُوهُ وَ حَلالٍ حَرَّمُوهُ وَ حَرامٍ أحَلُّوهُ وَ بَطنٍ فَتَقُوهُ وَ جَنینٍ أسقَطُوهُ وَ ضِلعٍ دَقُّوهُ وَ صَکٍّ مَزَّقُوهُ وَ شَملٍ بَدَّدُوهُ وَ عَزیزٍ أذَلُّوهُ وَ ذَلیلٍ أعَزُّوهُ وَ حَقٍّ مَنَعُوهُ وَ کِذبٍ دَلَّسُوهُ وَ حُکمٍ قَلَّبَوه ‎ للّهُمَّ العَنهُم بِکُلِّ آیَةٍ حَرَّفُوها وَ فَریضَةٍ تَرَکُوها وَ سُنَةٍ غَیَّرُوها وَ رُسُومٍ مَنَعُوها وَ أحکامٍ عَطَّلُوها وَ بَیعَةٍ نَکَسوها وَ دَعوى أبطَلُوها وَ بَیِّنَةٍأنکَرُوها وَ حیلَةٍ أحدَثُوها وَ خیانَةٍ أورَدُوها وَ عَقَبَةٍ اِرتَقُوها وَ دِبابٍ دَحرَجُوها وَ أزیافٍ لَزَمُوها وَ شَهاداتٍ کَتَمُوها وَ وَصیَّةٍ ضَیَّعُوها. ‎ اللّهُمَّ العَنهُما فی مَکنُونِ السِّر وَ ظاهِرِ العَلانیَةِ لَعناً کَثیراً أبَداً دائِمَاً دائِباً َسرمَداً لا انقِطاعَ لِأمَدِه وَ لا نَفادَ لِعَدَدِه لَعناً یَغدُو أوَّلُهُ وَ لا یَرُوحَ آخِرُهُ لَهُم وَ لِأعوانِهِم وَ أنصارِهِم وَ مُحِبّیهِم وَ مُوالیهِم وَ المُسَلِّمینَ لَهُم وَ المائِلینَ إلَیهِم وَ الناهِضینَ بِاحتِجاجِهِم وَ المُقتَدینَ بِکَلامِهِم وَ المُصَدِّقینَ بِأحکامِهِم. پس چهار مرتبه بگو : اللّهُمَّ عَذِّبهُم عَذاباً یَستَغیثُ مِنهُ أهلُ النّار آمینَ رَبَّ العالَمین