تبلیغات
هیئت بیت العباس(علیه السلام)جوادیه،تهران

هیئت بیت العباس(علیه السلام)جوادیه،تهران
غم حسین(علیه السلام) عین عبادت است
قالب وبلاگ
نویسندگان
صفحات جانبی

در این روز سنه 247، (متوكل ) خلیفه دهم عباسى كشته شد و این بسبب آن بود كه آن خبیث ، امیرالمؤ منین علیه السلام را سخت دشمن میداشت و تنقیص مى نمود آن جناب را. روزى بحسب عادت میشوم خویش اسم مبارك آن حضرت را برد و بر آن جناب جسارت كرد. (منتصر) فرزندش در آن مجلس حاضر بود. از شنیدن ناسزا به (امیرالمؤ منین ) رنگش متغیر گشت و در غضب رفت . (متوكل ) او را شتم كرد و این بیت انشاد كرد:

((غضب  الفتى  لابن  عمه راءس  الفتى  فى  حرامه))

منتصر در صدد قتل او بر آمد و چند نفر از غلامان خاص (متوكل ) را براى كشتن او معین كرد. در شب سوم یا چهارم این ماه در حالى كه (متوكل ) مشغول شرب خمر بود بر او ریختند و خونش بر یختند و حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام در اخبار غیبیه خود اشاره باو كرده در آنجا كه فرموده : (( و عاشرهم اكفرهم یقتله اخص الخلق به.متوكل مردى خبیث السیرة و بد سریرة و چنانچه امیرالمؤ منین فرموده (اكفر آل عباس ) بوده و با (آل ابوطالب ) سخت دشمنى میكرد.

ابوالفرج  نقل كرده كه (عمر بن فرج ) را والى مدینه و مكه كرده بود. عمر منع كرد مردم را از احسان با آل ابوطالب و سخت در عقب این كار شد، بحدى كه اگر خبر میرسید باو كه یكى احسان كرده بایشان اگر چه بچیز كمى بوده او را عقوبت میكرد. لاجرم مردمان دست از رعایت ایشان برداشتنند و بحدى كار برایشان سخت شد كه تمام لباسهاى زن ها علویات ، كهنه و پاره شده بود و یك لباس درست نداشتند كه نماز در آن بخوانند، مگر یك پیراهن درست كه براى ایشان بود. هرگاه میخواستند نماز بخوانند یك یك بنوبت آن پیراهن را مى پوشیدند و نماز میخواندند و چون هر یك فارغ میشد، بیرون میكرد و بدیگرى میداد و خود چرخ ریسى و مى نشست و پیوسته باین عسرت روزگار گذارنیدند تا (متوكل ) هلاك شد.

و هم از كارهاى (متوكل ) آن بوده كه منع كرد مردم را از زیارت (قبر امام حسین علیه السلام ) و زیارت امیرالمؤ منین علیه السلام و همت خود را بر آن گماشت كه آثار قبر مطهر حسینى را محو و نابود نماید (( و یابى الله الا ان یتم نوره )) .

گفته شده كه متوكل هفده مرتبه این قبر شریف را خراب كرد و باز بصورت اولى برگشت .

و در حدیث زائده است كه حضرت زینب (ع ) در وقت حركت از كربلا، چون جزع و اضطراب امام چهارم (ع ) را دید عرضكرد:

(( و ینصبون لهنا الطف علما لقبر ابیك سید الشهداء لایدرس اثره ))

یعنى در زمین كربلا بر قبر پدرت (سید الشهداء علیه السلام ) علامتى نصب كنند كه اثر آن هرگز بر طرف نشود و بمرور لیالى و ایام ، محو و مطموس نگردد و هر چند كه سلاطین كفره و اعوان ظلمه در محو آثار آن سعى و كوشش نمایند، ظهورش زیاده گردد و علوش بالاتر خواهد گرفت .

و چنان شد كه آن عالمه غیر معلمه فرموده . پیوسته مردم بزیارت آن قبر مطهر رفتند و در تعمیرات آن قبر منوره كوشیدند و مجاورت آنجارا اختیار كردند تا نوبت رسید كه شهر نو بینان نمودند و عمارتهاى عالیه و قصور بسیار پاكیزه بنا كردند كه فعلا مشاهد است .

و امیرالمؤ منین علیه السلام از عمارتها و قصور آنجا خبر داده در آنجا كه فرموده : (( كانى بالقصور قد شیدت حول قبر الحسین و كانى بالمحال تخرج من الكوفة الى قبر الحسین ((

شیخ بهائى فرموده كه در این روز غزوه (حنین ) واقع شده بعد از فتح مكه بمدت پانزده روز و لشكر اسلام دوازده هزار نفر بودند و كشته نشد از ایشان جز چهار نفر، انتهى .

بدآنكه (حنین ) و ادئى ایست میان مكه و طائف كه حضرت رسول صلى الله علیه وآله با لشكر هوازن و ثقیف محاربه فرمودند در آنجا. و این دو قبیله متفق شده بودند و مى آمدند براى قتل مسلمانان چون خبر بحضرت رسول (ص ) رسید با دوازده هزار نفر متوجه ایشان شد كه دو هزار ایشان از (طلقا) بودند.

(ابوبكر) چون كثرت مسلمانان و قلت كفار را بدید، چشم بر آنها زد و گفت : (( لن نغلب الیوم من قلة )) - چشم زخم ابوبكر بر مسلمانان تاءثیر كرد. كفار كمین كرده بودند. ناگاه از كمین گاه بیرون شدند و مسلمانان را تیر باران كردند و مسلمانان راه فرار پیش گرفتند و تمامى فرار كردند، جز ده نفر كه نه تن آنها از بنى هاشم بودند و یكتن از انصار كه (ایمن بن ام ایمن ) باشد كه در آن جنگ شهید گشت و بروایتى جز چهار نفر كسى باقى نماند كه سه نفر ایشان از بنى هاشم بود. امیرالمؤ منین علیه السلام و عباس و ابوسفیان الحارث بن عبدالمطلب .

پیغمبر در آن روز سوار براستر بود؛ استر خود را نهیب میداد و روباروى دشمن حمله میكرد و میفرمود:

)) انا  النبى  لاكذب

انا  بن  عبدالمطلب  ((

و جز در این حرب در جنگاهى دیگر نقل نشده كه خود آن حضرت رزم داده باشد و عباس و ابوسفیان ؛ ركاب و لجام استر را گرفته بودند و نمیگذاشتند كه آنحضرت بمیان و دشمنان در آید و از این جا معلوم شود كثرت شجاعت آنحضرت ، چه آنكه استر لایق كر و فر نیست و از هنگامه ستیز، پاى گریز ندارد با اینحال رسولخدا(ص ) بر دشمن حمله میكرد و نسب خود را نیز اظهار میفرمود. پس عباس ماءمور شد كه فراریان را ندا در دهد و او مردى جهورى الصوت بود كه تا یكفرسخ و بیشتر نداى او میرفت .

پس عباس بآو از بلند ندا كرد:

)) یامعشر المهاجرین و الانصار یااهل بیعة الشجره یا اصحاب سورة البقرة الى این تفرون((.

و از اصحاب سوره بقره اشارت است به آیاتى كه از بهر حال نازلشده :

))قال تعالى فلما كتب علیهم القتال تولوا الا قلیلا منهم(( .

پس اصحاب مراجعت كردند تا نزدیك بصد كس فراهم شد و رسولخدا(ص ) فرمود: (( الان حمى الوطیس )) یعنى اكنون تنور حرب گرم شد و مشتى خاك و سنگریزه به جانى كفار ریخت و فرمود شاهت الوجوه .

هیچكس از هوازن نماند جز آنكه چشم و گوشش از آن خاك پر شد و شكست بر ایشان افتاد. امیرالمؤ منین ، ابوجرول را كه از ابطال و ساعان مردم هوازن بود ورایتى سیاه در دست داشت و جمعى از مسلمانان را كشته بود، بضربتى او را بخاك هلاك افكند. مشركین را بعد از قتل او توان اندك شد و امیرالمؤ منین (ع ) بعد از تقل ابوجرول ، چهل كس دیگر را بجهنم فرستاد. چنان ایشان را دو نیمه كرد كه اگر بمیران سنجیده مى شدند، خردلى تفاوت نداشتند و رسولخدا(ص ) از خدا طلب نصرت كرد و جنود الهى نازل شد و یكسره كفار منهزم شدند و مسلمانان فتح كردند.

 

 




[ پنجشنبه 17 تیر 1395 ] [ 23:00 ] [ خادمین هیئت ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ


روایات/احادیث/معجزات/مداحی/سخنرانی
/تصاویر/اشعار اهل بیت علیهم السلام

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
آخرین مطالب

هیئت بیت العباس(علیه السلام)جوادیه،تهران

بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً

در زندگی هر یك از ما گاهی بر سر دو راهی قرار می گیریم و بعد از مشورت با دیگرانم و زدن تمامی درها اگر نتوانستیم راه خودمان را انتخاب كنیم به استخاره روی می اوریم و از خداوند طلب خیر میكنیم .

ابتدا نیت نمایید سپس روی استخاره بگیر کلیک فرمایید
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ العَن صَنَمَی قُرَیشٍ وَ جِبتَیها وَ طاغُوتَیها وَ إِفکَیها وَ إِبنَتَیهِما اللَّذینَ خالَفا أمرَک وَ أنکَرا وَحیَک وَ جَحَدا إِنعامَک وَ عَصَیا َرسُولَک وَ قَلَّبا دینَک وَ حَرَّفا کِتابَک وَ أحبا أعداءَک وَ جَحَدا آلاءَک وَ عَطَّلا أحکامَک وَ أبطَلا فَرائِضَک وَ ألحَدا فِی آیاتِک وَ عادَیا أولیاءَک وَ والَیا أعداءَک وَ خَرَّبا بِلادَک وَ أفسَدا عِبادَک اللّهُمَّ العَنهُما وَ أتباعَهُما وَ أولیاءَهُما وَ أشیاعَهُما وَ مُحِبّیهِما فَقَد أخرَبا بَیتَ النُّبُوَّة وَ رَدَما بابَه وَ نَقَضا سَقفَهُ وَ ألحَقا سَماءَهُ بِأرضِهِ وَ عالیَهُ بِسافِلِه وِ ظاهِرَهُ بِباطِنِه وَ استَأصَلا أهلَه وَ أبادا أنصارَه وَ قَتَلا أطفالَه وَ أخلَیا مِنبَرَه مِن وَصیِّه وَ وارِثِ عِلمِه وَ جَحَدا إمامَتَهُ وَ أشرَکا بِرَبِّهِما فَعَظِّم ذَنبَهُما وَ خَلِّدهُما فی سَقَرٍ وَ ما أدراکَ ما سَقَر لا تُبقی وَ لا تَذَر َاللّهُمَّ العَنهُم بِعَدَدِ کُلِّ مُنکَرٍأتَوهُ وَ حَقّ ٍاَخفَوهُ وَ مِنبَرٍ عََلوهُ وَ مُؤمِنٍ أرجَوهُ وَ مُنافِقٍ وَلَّوهُ وَ وَلیّ ٍآذُوهِ وَطَریدٍ آوَوهُ وَ صادِقٍ طَرَدوهُ وَ کافِرٍ نَصَرُوهُ وَ إِمامٍ َقهَرُوهُ وَ فَرضٍ غَیَّرُوهُ وَ أثَرٍ أنکَرُوهُ وَ شَرٍّ آثَرُوهُ وَ دَمٍ أراقُوهُ وَ خَیرٍ بَدَّلُوهُ وَ ُکفرٍ نَصَبُوهُ وَ إرثٍ غَصَبُوهُ وَ فَیءٍ اقتَطَعُوهُ وَ سُحتٍ اَکَلُوهُ وَ خُمسٍ استَحَلُّوهُ وَ باطِلٍ أسَّسُوهُ وَ جَورٍ بَسَطُوهُ وَ نِفاقٍ أسرَوُهُ وَ غَدرٍ أضمَرُوهُ وَ ظلمٍ نَشَرُوهُ وَ وَعدٍ أخلَفُوهُ وَ أمانٍ خانُوهُ وَ عَهدٍ نَقَضُوهُ وَ حَلالٍ حَرَّمُوهُ وَ حَرامٍ أحَلُّوهُ وَ بَطنٍ فَتَقُوهُ وَ جَنینٍ أسقَطُوهُ وَ ضِلعٍ دَقُّوهُ وَ صَکٍّ مَزَّقُوهُ وَ شَملٍ بَدَّدُوهُ وَ عَزیزٍ أذَلُّوهُ وَ ذَلیلٍ أعَزُّوهُ وَ حَقٍّ مَنَعُوهُ وَ کِذبٍ دَلَّسُوهُ وَ حُکمٍ قَلَّبَوه ‎ للّهُمَّ العَنهُم بِکُلِّ آیَةٍ حَرَّفُوها وَ فَریضَةٍ تَرَکُوها وَ سُنَةٍ غَیَّرُوها وَ رُسُومٍ مَنَعُوها وَ أحکامٍ عَطَّلُوها وَ بَیعَةٍ نَکَسوها وَ دَعوى أبطَلُوها وَ بَیِّنَةٍأنکَرُوها وَ حیلَةٍ أحدَثُوها وَ خیانَةٍ أورَدُوها وَ عَقَبَةٍ اِرتَقُوها وَ دِبابٍ دَحرَجُوها وَ أزیافٍ لَزَمُوها وَ شَهاداتٍ کَتَمُوها وَ وَصیَّةٍ ضَیَّعُوها. ‎ اللّهُمَّ العَنهُما فی مَکنُونِ السِّر وَ ظاهِرِ العَلانیَةِ لَعناً کَثیراً أبَداً دائِمَاً دائِباً َسرمَداً لا انقِطاعَ لِأمَدِه وَ لا نَفادَ لِعَدَدِه لَعناً یَغدُو أوَّلُهُ وَ لا یَرُوحَ آخِرُهُ لَهُم وَ لِأعوانِهِم وَ أنصارِهِم وَ مُحِبّیهِم وَ مُوالیهِم وَ المُسَلِّمینَ لَهُم وَ المائِلینَ إلَیهِم وَ الناهِضینَ بِاحتِجاجِهِم وَ المُقتَدینَ بِکَلامِهِم وَ المُصَدِّقینَ بِأحکامِهِم. پس چهار مرتبه بگو : اللّهُمَّ عَذِّبهُم عَذاباً یَستَغیثُ مِنهُ أهلُ النّار آمینَ رَبَّ العالَمین